Örn Alexander Ámundason

Living Art Museum, Reykjavik
News 12.01.15

«I didn’t want to do this show»

Foto: Nýlistasafnið/Una Margrét Árnadóttir.

Foto: Nýlistasafnið/Una Margrét Árnadóttir.

De første pressemeldingene denne sesongen har vært tradisjonelle. KODE i Bergen skal vise keramikk fra Norge og Kina som «representerer både likheter og forskjeller mellom to kulturer som ofte oppfattes som svært ulike». Munch-museet skal presentere en rekke kunstnerskap som «settes i forbindelse med Edvard Munchs». Og Bergen Kunsthall skal vise en utstilling som handler om «gjenstander og deres avbildninger, stoff og materiens hukommelse, samt tingenes kjente og underliggende natur». Slik markedsføres kunstutstillinger.

Men, det finnes selvfølgelig alternativer. De siste årene har en rekke mindre institusjoner og gallerier valgt å bruke pressemeldingen som en forlengelse av utstillingen, og dagens bidrag fra Island faller vel i denne kategorien. Bidraget ligger i sjangeren «selvransakelse», «radikal ærlighet» (evt. dyp ironi) og må også anses som et bidrag til den pågående utviklingen av språket IAE (International Art English).

Det er kunstneren Örn Alexander Ámundason som har valgt å ta bladet fra munnen: «I didn’t want to do this show», skriver han innledningsvis i pressemeldingen fra Nýlistasafnið (The Living Art Museum), før han fortsetter:

«The board of the Living Art Museum pushed me into this. They however have neither been following up on my process, nor had my back. You could even go as far as saying that they stood in the way of me realizing the show. I’ve had to deal with a lack of understanding and a sense of denial from them,» skriver Ámundason i pressemeldingen. Han legger til: «Another thing I want to say is that I would have liked to have more time to work on the show and install it».

Mange kunstnere, og kanskjeogså  folk fra andre yrkesgrupper, vil kjenne seg igjen i dette. I pressemeldingen formidler Ámundason også sin tenkning rundt montering av utstillinger:

«When deciding to put up an exhibition one can’t make any assumptions. One can’t just expect things to happen by themselves. One has to take the lighting into consideration. One has to seal off the natural light (maybe). The titles and other information has to be somewhere. Nothing is invisible and these are all choices we have to make.»

Utstillingen Crowd Show åpnet i Nýlistasafnið på lørdag og henger frem til den 6. februar.

Write a comment
Name (only post under your real name are allowed)*:

E-mail (not shown)*:

Comment*:

Send

Readers’ comments are an important part of Kunstkritikk, and we are very pleased to receive your contribution to our reader forum. We ask all contributors to observe common courtesy. Remember that you hold full responsibility for your own posts; for this reason we only accept postings where the poster’s full, real name is included.

Editors do not read the posts before they are published, but will monitor the discussions regularly. We reserve the right to remove posts that are offensive, frivolous in nature or otherwise objectionable. No advance notice will be given, and the final decision rests entirely with the editors. Submissions can contain text only; no pictures, video, html code or similar. Enjoy the discussions!